Tuesday 15 April 2014

Apa itu Samba?

Apa itu Samba ? 

Samba adalah Perisian Percuma yang dilesenkan di bawah GNU General Public License, projek Samba adalah ahli Software Freedom Conservancy. Pengertian Samba Samba adalah server yang sangat powerful yang dapat membuat sistem berbasis Unix (seperti Linux) untuk melakukan sharing resource dengan system berbasis Windows. Hal ini tentu sangat berguna pada sebuah LAN yang terdiri atas beberapa workstation dengan flatform sistem operasi Linux dan Windows sehingga dapat lebih efisien dengan adanya pembagian resource, seperti file dan printer, untuk dapat digunakan secara bersama-sama. Samba merupakan sebuah software aplikasi buatan Andrew Tridgel dari ANU (Australian National University) dengan mengimplementasikan protokol SMB (Server Message Block) pada sistem operasi Unix. Protokol ini kadang-kadang dapat berlaku sebagai protokol CIFS (Common Internet File Sistem), LanManager, NetBIOS. Protokol SMB ini dapat membuat sebuah komputer dengan sistem operasi Unix menjadi file atau print server menjadi file atau print server atau seperti klien ftp untuk mengakses share SMB baik di Samba server atau di sever lain yang kompatibel seperti Windows NT, mendukung nameserving dan browsing NetBIOS, dan lain-lain.

Mekanisme SMB

Username dan Password 

Untuk memahami hubungan antara Linux/Samba/Windows, kita harus mempelajari sistem file, printer, dan user pada kedua operating sistem. Beberapa manajemen pengaturan username dan password :


  •  Linux Password Authentication Module (PAM), akan membuat autentikasi user dengan PDC sehingga kita tetap mempunyai dua user, satu di lokal dan satu lagi di PDC , tapi user hanya perlu menyimpan password hanya dalam sistem window.
  • Samba sebagai PDC, akan menyimpan login dan password pada sistem Linux.
  • Membuat penyelesaian sendiri dengan Perl, kita boleh membuat sendiri. Hal ini dilakukan dengan menggunakan Winperl dan modul-modul Perl yang membolehkan pengubahan paa Security Access Manager (SAM), untuk mengupdate senarai password PDC. Skrip Perl pada sisi Linux boleh berkomunikasi dengan skrip WinPerl untuk menjaga penyelarasan account.

Perbezaan smbd dengan nmbd 

Sebenarnya Samba disusun atas dua damon , yatu smbd dan nmbd . Smbd adalah daemon yang secara nyata menangani servis sharing file sistem dan pencetak untuk pelanggan . Pada saat sebuah pelanggan melakukan pengesahan , smbd akan membuatkan salinan dirinya , bahagian asal akan kembali ke port 139 untuk mendengar permintaan baru dan bahagian salinan menangani sambungan terhadap pelanggan . Dulikat ini juga menukar ID user efektifnya dari akar ke user yang terautentikasi . Misalnya , kalau user " user " melakukan pengesahan dengan smbd , salinan baru akan berjalan dengan permisi " user " , dan bukannya meminta izin " root " ) . Salinan ini akan berada di memory selama masih bersambung dengan pelanggan . Daemon nmbd bertanggung - jawab untuk menangani permintaan server name NetBIOS . Ia akan mendengar port 137 , tidak seperti smbd , nmbd tidak membuat contoh dirinya untuk menangani setiap soalan . Kedua daemon itu harus dijalankan agar Samba bekerja dengan baik . 


 Fungsi SAMBA 

  •  Menghubungkan antara mesin Linux ( UNIX ) dengan mesin Windows . Sebagai perisian cukup banyak fungsi yang boleh dilakukan oleh samba software , mulai dari merapatkan sharing file , sharing device , PDC , firewall , DNS , DHCP , FTP , webserver , sebagai gateway , mail server , proksi dan lain - lain
  • Kemudahan pengremote seperti telnet dan ssh juga tersedia . Salah satu kelebihan lain adalah adanya aplikasi tetapan yang tidak lagi hanya berasaskan teks , tetapi juga berasaskan grafik iaitu swat . Meletakkan masin Linux / UNIX sebagai PDC ( Primary Domain Controller ) seperti yang dilakukan oleh NT dalam rangkaian wondows . 
  •  Samba PDC ( Primary Domain Controller ) bertujuan sebagai komputer yang akan melakukan pengesahan user kepada setiap client yang akan bergabung dalam satu domain tertentu , dengan kata lain hanya user yang berdaftar yang dibenarkan masuk ke domain tersebut dan mengakses semua kemudahan domain yang disediakan . 
  • Boleh berfungsi sebagai domain controller pada rangkaian Microsoft Windows . 


Kelebihan Samba 

  • Percuma atau free
  • Terdapat untuk pelbagai macam platform 
  • Mudah ditetapkan oleh pentadbir
  •  Sudah berhubung langsung dengan rangkaian dan jarang ditemui masalah dalam  penggunaannya di rangkaian 
  •  Mudah ditetapkan sesuai dengan keperluan pentadbir 
  •  Dapat dipercayai kerana jarang berlaku kesalahan, kecuali sever computer anda bermasalah  dengan peranti kerasnya. 
  •  Mempunyai prestasi yang maksimum.

Sekian Terima Kasih 
Atikel ini telah diterjemahkan oleh Encik Ubuntu  ( B.Inggeris ke B.Melayu  )

    Choose :
  • OR
  • To comment
2 comments:
Write comments
  1. mantap2.... gambar troll mesti ada LOL

    ReplyDelete
    Replies
    1. orrait2.. wkkakakakk mestelah kena ade troll :v :v

      Delete