Sunday 13 April 2014

Pentingnya Busybox di Android



Assalammualaikum & Selamat Sejahtera 

Dipost ini encik akan menghuraikan sedikit pejelasan tentang pentingnya Busybox di Android.
Fungsi busybox di android adalah menambah perintah-perintah dalam android yang jumlahnya terhad. Perintah-perintah yang hanya terbatas pada android membuat android yang sudah diroot merasa membosankan dan tidak boleh melakukan apa-apa.

Busybox menambah fail-fail batch dasar dalam linux seperti free, lsusb, clear, install / uninstall dan lain yang sebelumnya tidak ada pada android. Dengan penambahan fungsi ini maka android anda akan menjadi komputer riba yang boleh melakukan semua hal.

Untuk memasang busybox caranya cukup mudah. Cukup download dan install busybox dari market, lalu buka aplikasinya. Pilih install, dan android anda akan melakukan reboot. Dan selesai, android anda sudah dipasang busybox.


Untuk memeriksa sama ada android anda sudah dipasang busybox, cukup taipkan perintah free di terminal emulator. Jika perintah itu berjalan dan boleh dilaksanakan maka anda telah berjaya memasang busybox. 

Atau jika anda mempunyai root explorer maka pergi ke direktori / system / bin atau / system / xbin atau juga folder dimana anda memasang busybox.

    Choose :
  • OR
  • To comment
No comments:
Write comments